In 2009 had ik dringend een bedrijfsnaam nodig. Ik werkte al twee jaar af en aan als zelfstandig schrijver, en nu de werkzaamheden zich begonnen uit te breiden moest ik me in laten schrijven in het handelsregister. Met een naam. Ik had geen idee. Alle bedrijfsnamen die ik verzon klonken te pretentieus, te braaf of waren al bedacht. Mijn afspraak bij de KvK stond ingepland om 14.30 uur. Om 14.00 uur besloot ik om eens de letters van mijn voornaam door elkaar te husselen.

“Onder welke naam mag ik u inschrijven?”, vroeg de KvK-medewerker een halfuur later.
“Nice Shirt!”, zei ik.
“U verkoopt t-shirts?”, vroeg de KvK-medewerker.
“Nee!”, zei ik.

Nice Shirt [tekstbureau] was een feit. In 2015 werd echter duidelijk dat ‘tekstbureau’ de lading niet langer dekte. Naast het schrijven en redigeren van artikelen en columns, webteksten, verslagen, nieuwsbrieven en interviews, hielp ik organisaties inmiddels op een veel breder vlak met het bedenken (én invullen) van hun communicatiestrategie. Bovendien schreef ik scripts, ontwierp ik ansichtkaarten en gaf ik les in creatief schrijven. Als mensen me vroegen “wat ik deed”, antwoordde ik: “Tekst en communicatie in de breedste zin des woords.” Ik had eigenlijk een nieuwe bedrijfsnaam nodig.

Ditmaal viel het kwartje gelukkig vrij snel.

Van Nice Shirt naar In Breedste Zin
Van maker naar publiek

Het leukste aan mijn werk is dat ik me mag verdiepen in allerlei soorten onderwerpen en doelgroepen: van een premiestaffel tot autoimmuunziekten, van decanen tot vrachtwagenchauffeurs. De schrijver in mij wordt er heel blij van. Dankzij die achtergrond als dramaschrijver ben ik het daarbij gewend om te schrijven voor een publiek. Nu klinkt dat misschien als een inkopper – “ik schrijf teksten voor mensen die die teksten gaan lezen!” - maar het is opvallend hoeveel communicatie-uitingen nog steeds vanuit de organisatie (de maker) worden geformuleerd, in plaats van voor de doelgroep (het publiek).

Het sterkst kom ik dat tegen bij bedrijven die een product of dienst aanbieden. Ze proberen een bloempot te verkopen door te wijzen op de samenstelling van de klei. Dat is alleen leuk als je klantenbestand uit geologen bestaat. Elke andere doelgroep is allang gestopt met luisteren. Een enkele keer is het arrogantie dat voor al die ruis zorgt, maar veel vaker is oprecht enthousiasme over het eigen product daar de oorzaak van. Wanneer je zelf helemaal overtuigd bent van de bloempot, zou je bijna vergeten te zeggen waartoe-ie dient.

Daar kom ik in beeld. Ik help je om jouw enthousiasme om te zetten in het verhaal dat verteld moet worden, in een vorm waarop ernaar geluisterd wordt. Met een kritische blik en een gedegen voorbereiding help ik je scherp te stellen op wat jij belangrijk vindt, en vervolgens op wat voor jouw communicatie-uiting belangrijk is. Die twee aspecten liggen lang niet altijd dicht bij elkaar!

Een goed werkende tekst is bijvoorbeeld niet per definitie een volledig of een volledig correct verhaal. Ik merk dat veel mensen het eng vinden om die accuratesse los te laten. Maar bij het hertalen van complexe pensioenartikelen naar B1-niveau (een taalniveau dat een grote meerderheid van de Nederlanders beheerst) ontkom je er niet aan om informatie op te offeren ten gunste van de leesbaarheid. Een uur durend interview met een geestdriftige wetenschapper moet worden teruggebracht tot een krachtige kern, die past bij de toon van het tijdschrift. En in het geval van marketingcommunicatie moet je je afvragen wat het doel is: wil je dat mensen die bloempot kopen of wil je dat ze voortaan voor al hun tuin- en interieurbenodigdheden als eerste aan jou denken?

Een praktijkvoorbeeld: niet alle jurken uit de column ‘Shaken or stirred’, medio 2015 geschreven, zijn inmiddels nog voorradig. Het was dan ook geenszins mijn intentie om die specifieke jurken te verkopen. Wel wilde ik op een niet-opdringerige wijze mensen attenderen op de winkel (de marketeer zegt: bijdragen aan de community building) en de merknaam ervan versterken om zo, uiteindelijk, te zorgen voor meer bezoekers in de fysieke of de online shop (de marketeer zegt: traffic genereren). Uiteindelijk, want naar mijn mening mag ‘meer traffic’ nooit het enige doel zijn. Als je je, net als de eigenaresse van deze shop, echt interesseert voor je doelgroep, verplaats je je in hun wereld en creëer je in je marketingacties content (inhoud) die bij hen past. In dit geval: vrolijke, toegankelijke blogs die in overeenstemming waren met de sfeer, stijl en uitstraling van de winkel.

Van wat je wilt naar wat werkt

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Wil je ondersteuning bij je communicatie- en/of contentstrategie, heb je een goed interview of een interessante column nodig, wil je je studenten of medewerkers een workshop op het gebied van (creatief) schrijven bieden of wil je simpelweg dat iemand even de d/t-fouten uit je tekst plukt? Neem gerust contact met me op. Ik kijk graag met je naar de mogelijkheden.