Cursus

Iedereen kan schrijven. Niet iedereen kan spellen, maar daar hebben we het in mijn lessen niet over. Het vertellen van een goed verhaal is namelijk niet afhankelijk van hoe goed je bent in Nederlands. Juist die gedachte – het is goed zolang het taalkundig correct is – zorgt voor saaie, taaie teksten. In mijn workshops focus ik me daarom op inhoud. Wat wil je vertellen, waarom wil je dat vertellen, hoe kun je dat het beste vertellen? En heb je daar eigenlijk (veel) woorden voor nodig? 

Natuurlijk vind ik correct gebruik van grammatica en een goede zinsopbouw belangrijk. Daarom is het mijn vak. Jij hebt waarschijnlijk weer een ander vak. En je hebt iets te vertellen, over jezelf of over je organisatie. Correct taalgebruik is het probleem niet. (En als dat het wel is, zijn er genoeg plekken waar je een taaltraining kunt volgen.) De ander meenemen in jouw enthousiasme, jouw visie, jouw ideeën, op zo'n manier dat die ander niet gillend wegrent of meteen doorklikt: dát is vaak de crux. 

Storytelling is gewoon te leren. En laat ik lesgeven nou net het leukste vinden wat er is! Ik bied cursussen en losse workshops creatief schrijven aan, maar ik kan je natuurlijk ook individueel begeleiden. Hieronder vind je wat voorbeelden van waar ik mee bezig ben (geweest) bij HKU X, Universiteit Utrecht en jINC. Heb je vragen? Je weet me te vinden


HKU

Bij HKU X krijgen HKU-alumni de ruimte om zich te ontwikkelen als creatief ondernemers. Ze werken verder aan hun idee (vaak een afstudeerproject) en doen mee aan workshops en activiteiten die helpen om dat idee zakelijk en inhoudelijk op de rit te krijgen.
Sinds 2020 ben ik de vaste schrijfcoach bij HKU X en verzorg ik speciaal voor de aangesloten X-ers de workshopreeks 'Impact Delen' en losse workshops voor studenten.

Hoe schrijf je een artist statement dat echt verwoordt waar jij voor staat? Wat zet je in je product statement? En hoe schrijf je teksten voor social media, of (nog enger) subsidieaanvragen? In de vier workshops van Impact Delen duiken we hier helemaal in. 

Hoe zouden we de werelden van onderzoekers en vmbo-leerlingen met elkaar kunnen samenbrengen? Dit was het uitgangspunt van een vlogproject van de Utrecht Young Academy en non-profitorganisatie JINC.
Samen met videomaker Tessel Schmidt gaf ik drie workshops aan de onderzoekers en jongeren over vloggen en storytelling.  In drie bijeenkomsten leerden onderzoekers en vmbo’ers elkaar kennen en maakten ze samen een vlog over een onderzoeksvraag die interessant is voor jongeren.
al eerder gaf ik twee losse workshops 'vloggen voor wetenschappers' aan alleen de onderzoekers. storytelling stond daarbij centraal. 

Is er leven mogelijk op een andere planeet? Wat is genderstereotyperen en waarom doen we het? Hoe lang blijft plastic bestaan in de oceaan? In de workshops onderzocht ik hoe de kennis van de onderzoekers gekoppeld kon worden aan de nieuwsgierigheid van de jongeren, en hoe ze de antwoorden op hun vragen in een aanstekelijke vorm konden gieten. 

jINC

UU

Bright minds, better future is de pay-off van Universiteit Utrecht. Maar hoe pas je zo'n pay-off toe in je dagelijkse communicatie richting de buitenwereld? In een serie van twee workshops verkende ik met communicatie- en marketingmedewerkers van de uu de mogelijkheden van de toepasbaarheid van de corporate pay-off.

Wanneer is iets nu een Bright minds-verhaal en wanneer niet? Tijdens de workshops deed ik een beroep op de persoonlijke affiniteit van de deelnemers met deze pay-off en leerde ik ze constructief-kritisch naar hun eigen teksten (en die van collega’s) kijken. Cursisten kregen van mij niet te horen “hoe ze het moeten doen”. Een pay-off drukt een identiteit uit, en hoe die identiteit wordt beleefd is bij iedereen anders (en uit zich bij iedereen anders). De pay-off moet inspireren en enthousiasmeren en dient idealiter als toetssteen voor de (externe) communicatieuitingen. 

in de workshop 'column schrijven' (of 'blog schrijven', het is hetzelfde) leren de deelnemers dat overal een verhaal in schuilt, zelfs - of juist - in het kleine. Ik gaf (varianten van) deze workshop onder andere aan medewerkers en studenten van de Universiteit Utrecht, redacteuren van het vakbondsblad van CNV en medewerkers van zorginstelling Philadelphia en roc midden nederland. 
Een column staat het verst af van zogenaamde ‘ambtenarentaal’ en is (vind ik) het meest ideale oefenmedium. Elementen uit het columnschrijven kunnen weer gebruikt worden in het schrijven van artikelen en interviews.

Deelnemers aan deze workshop krijgen handvatten om verhalen te identificeren, selecteren en (her)schrijven op basis van technieken uit het columnschrijven. Waarom columnschrijven? Een goede column is persoonlijk, scherp geformuleerd en heeft urgentie (de vraag ‘waarom lees ik dit?’ wordt direct of indirect beantwoord). Ook biedt de column genoeg mogelijkheden om je los te weken van gewoontes en (onbewuste) overtuigingen over 'hoe het hoort'. 

IDTV, UU, CNV

Individuele schrijfcoaching

Heb je een goed idee voor een verhaal of boek maar weet je niet zo goed waar te beginnen? Of heb je al een (onaf) manuscript liggen en kun je wel een kritische meelezer gebruiken? Wil je meer leren over bepaalde schrijftechnieken? heb je moeite met bepaalde tekstopdrachten op je werk?
Individuele coaching kan natuurlijk ook. Ik heb een speciale prijs voor particulieren en zzp'ers. Mail me en dan praten we er een keer over.